Gruvseminariet i Gränna 28/2-1/3 blev en stor succé!

Johan Elwing, Aktion Rädda Vättern, och Helena Hillar, Naturskyddsföreningen.

Det berodde på att vi hade engagerat ett stort uppbåd utomordentliga föreläsare:

• Arne Müller, journalist och författare till boken ”Smutsiga miljarder”
  • Nils Johansson, doktorand vid Linköpings universitet – industriell miljöteknik
  • Rolf Hallberg, professor emeritus i mikrobiell geokemi, Stockholms universitet
  • Olov Holmstrand, professor emeritus i hydrogeologi vid Chalmers i Göteborg
  • Eva-Lotta Thunqvist, teknologie doktor vid KTH, dammexpert

De fängslade publiken, som dag 1 bestod av ca 80 politiker och tjänstemän från kommuner och län runt Vättern samt tre riksdagsledamöter: Göran Lindell från centerpartiet samt miljöpartisterna Annika Lillemets och Kew Nordqvist. De arrangerande organisationernas medlemmar fick också vara med som tysta åhörare. Ca 50 personer hörsammade detta och kan nu betrakta sig som välinformerade kunskapsspridare i gruvfrågor. UR spelade in hela fredagen och kommer att sända i Kunskapskanalen.

Lördagens utflykt till Norra Kärr. Från vänster Rolf Hallberg, Arne Müller, Olle Holmstrand.

Allmänheten bjöds in till dag 2, lördag eftermiddag med samma föreläsare, något komprimerat, men ändå lockade det ca 250 personer till Gränna Kulturgård. Stämningen var på topp och många människor som förut varit väldigt nedtyngda och oroade märkte nu i alla fall att det är många som bryr sig.

Kunskapskanalen kommer att visa inspelningar från seminariet, 2 april 16:50-19:00 och 3 april 17:05-18:30.

UR filmar

Vi som arrangerade seminariet var:
Aktion Rädda Vättern (ARV), ABF, Gränna skogsgrupp, Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet, SV, Visingsö Näringslivsförening, Visingsörådet, WWF, Upplev Omberg.

2 thoughts on “Gruvseminariet i Gränna 28/2-1/3 blev en stor succé!