Sverige avvisar FN-kritik

Samerådet och Vapsten Sameby har tidigare stämt Sverige inför FN:s rasdiskrimineringskommitté och nu har svenska regeringen avslagit en begäran från kommittén att tills vidare stoppa all verksamhet i Rönnbäcken i Västerbotten, med motiveringen att det inte ännu pågår någon gruvdrift där. Här ett uttalande till Sveriges Radio:

– Vi har svarat att det för närvarande inte pågår någon gruvdrift i det här området och det är just gruvdrift som de har uppmanat regeringen att fatta beslut om att den inte ska få fortsätta, säger Olov Widgren, ämnessakkunnig på utrikesdepartementet.

Samerådets folksrättsjurist, Mattias Åhrén, menar att regeringens svar inte är relevant:

– Det är de rena formaliainvändningara som är Sveriges tyngre invändningar – det är framförallt det Sverige har att komma med. Men vi menar att när beslutet är fattat att tillåta gruvdrift så har man kränkt en rättighet, säger Mattias Åhrén.

Slutligen har Bergstaten beslutat att förlänga undersökningstillståndet för Rönnbäcken nummer 4. Beslutet är överklagat av de boende i området.